Norske forskere: Søvn kan bremse demens

Norske forskere: Søvn kan bremse demens

Norske forskere forteller hvordan søvn kan bremse demens. Den nye forskningen viser at hjernen renses for avfallsstoffer mens du sover og at det er disse avfallsstoffene som avleirer seg i hjernen og som mange tror kan være demensfremkallende. Om du sover dårlig fungerer rensingen dårligere, med mange uheldige bivirkninger.

les mer
Søvnens fantastiske effekt!

Søvnens fantastiske effekt!

Forskere ved NTNU i Trondheim har observert at deprimerte personer har en annen drømmesøvn enn friske. Forskere har ofte tenkt på søvnproblemer som et symptom for depresjon. Men det har vist seg at mellom 40 og 70 prosent av pasientene fortsatt har søvnvansker, etter at de er blitt ferdigbehandlet og friske av depresjonen.
De har derfor mer og mer begynt å tenke at søvnvanskene kanskje er med på å opprettholde depresjonen. Søvnforskeren ved NTNU rapporterer at kognitiv behandling mot søvnløshet har vist gode resultater og at det dreier seg om å endre vaner.

les mer
Slik vasker søvn bort bekymringer

Slik vasker søvn bort bekymringer

Forskere ved NTNU i Trondheim har observert at deprimerte personer har en annen drømmesøvn enn friske. Forskere har ofte tenkt på søvnproblemer som et symptom for depresjon. Men det har vist seg at mellom 40 og 70 prosent av pasientene fortsatt har søvnvansker, etter at de er blitt ferdigbehandlet og friske av depresjonen.
De har derfor mer og mer begynt å tenke at søvnvanskene kanskje er med på å opprettholde depresjonen. Søvnforskeren ved NTNU rapporterer at kognitiv behandling mot søvnløshet har vist gode resultater og at det dreier seg om å endre vaner.

les mer
Dårlig søvn er dyrt for samfunnet.

Dårlig søvn er dyrt for samfunnet.

Australske forskere har sett på samfunnskostnadene av dårlig søvn og det viser seg at dårlig søvn ikke bare er vondt for den det gjelder, men at det også svir for samfunnet som helhet.
Ifølge Helsedirektoratet sliter omtrent én av tre voksne ukentlig med søvnen, mens inntil 15 prosent har alvorlige og langvarige søvnproblemer, kalt insomni.

les mer
Bedre søvn, den mest effektive måten å forbedre din livskvalitet.

Bedre søvn, den mest effektive måten å forbedre din livskvalitet.

Når han fikk orden på søvnen, ble scoreprosenten til Iguodalas dobbelt så høy. Hans poeng per minutt økte med 29 prosent. Omsetningen og ”foul” kastene hans falt henholdsvis 37 og 45 prosent.
LeBron James uttaler selv ifølge Wired.com at: «Realistisk sett så var det sannsynligvis en kombinasjon av ernæring, fysioterapi og hvile. Men ….., så er søvn en spesielt sterk medisin.”

les mer
God søvn, en forutsetning for gode prestasjoner i idrett

God søvn, en forutsetning for gode prestasjoner i idrett

Når han fikk orden på søvnen, ble scoreprosenten til Iguodalas dobbelt så høy. Hans poeng per minutt økte med 29 prosent. Omsetningen og ”foul” kastene hans falt henholdsvis 37 og 45 prosent.
LeBron James uttaler selv ifølge Wired.com at: «Realistisk sett så var det sannsynligvis en kombinasjon av ernæring, fysioterapi og hvile. Men ….., så er søvn en spesielt sterk medisin.”

les mer
Erfaringer med TRE fra den Danske Scleroseforeningen.

Erfaringer med TRE fra den Danske Scleroseforeningen.

Trøtthet, søvnvansker, spastisitet, smerter og til og med blæreproblemer er blandt de symptomene mange av deltagerene har fortalt at har blitt redusert. Noen har også opplevd at de har fått tilbake noe av den følesansen de har mistet, og har kunnet redusere symptomdempende medisin, forteller forskningssjef i den Danske Scleroseforeningen Lasse Skovgaard.

les mer
TRE hjelper selv mot de verste traumer

TRE hjelper selv mot de verste traumer

Psykisk Helse 3/2014 hadde en artikkel om TRE, og snakket med deltagerene på et kurs ledet av kiropraktor og instruktør i TRE Katrine Lindenhoff-Bø.
Det er en vanlig erfaring blant behandlere som kombinerer andre metoder med TRE, som massasjeterapeuter og andre kroppsorientere behandlere, såvel som samtale og kognitive terapeuter, at man får gjort mer og får bedre effekt av andre metoder etter å ha gjort TRE.

les mer
Psykisk Helse: “Få tilbake livsgleden med TRE”

Psykisk Helse: “Få tilbake livsgleden med TRE”

Psykisk Helse 3/2014 hadde en artikkel om TRE, og snakket med deltagerene på et kurs ledet av kiropraktor og instruktør i TRE Katrine Lindenhoff-Bø.
Det er en vanlig erfaring blant behandlere som kombinerer andre metoder med TRE, som massasjeterapeuter og andre kroppsorientere behandlere, såvel som samtale og kognitive terapeuter, at man får gjort mer og får bedre effekt av andre metoder etter å ha gjort TRE.

les mer

  • Nettkurs Søvnskolen bedre søvn → Torsdag 6. februar og torsdag 13. februar 2020. Kl 14.00 – 16.00 begge dager.

    kr 1.400

  • TRE introduksjonskurs Mandag 20. april 2020 kl. 13 – 16. Healingens Hus Erling Skakkes gate 66 7012 Trondheim

    kr 950

  • Gå bedre og lettere 6 kursdager→ start Tirsdag 10. mars 2020, kl. 13 – 16. Oslo

    kr 2.450