Gå bedre med Feldenkraismetoden

Et kurs med fokus på bevegelse i dagliglivet.

Hovedfokuset er på gåing i rolig og raskt tempo på flat mark, opp og nedoverbakke, trapper og terreng. Vi gjør en øvelse fra Feldenkraismetoden hver gang, og ser på hvordan denne er relevant for gåing og daglig bevegelse.

Vi har mye fokus på balanse i bevegelse i dette kurset. God balanse er en forutsettning for trygg bevegelse, når vi går, løper og i alle former for aktivitet, idrett, dans, lek mm.

Kursrekken passer både for helt nye deltagere, de som har vært med på dette kurset tidligere og de som kjenner Feldenkraismetoden fra tidligere.

Live nettkurs via Zoom

Vi bruker Zoom slik at du kan delta hjemmefra, uansett hvor du er,

Zoom gir mulighet til både å demonstrere øvelser, jeg kan observe deltagerene og vi kan snakke sammen mm. Dette har vist seg å fungere veldig godt i praksis, både for øvelser og dialog.

Vi gjør opptak av øvelsene slik at du også kan øve og gjøre disse hjemme mellom hver kursgang, og om du ikke får med deg en eller flere kursdatoer

Kurset går over 7 kursdager, 1,5 time hver gang.

Kursdatoer:

Onsdag 16. februar kl. 14.00 – 15.30.

Onsdag 23. februar kl. 14.00 – 15.30

Onsdag 2. mars kl. 14.00 – 15.30

Onsdag 16. mars kl. 14.00 – 15.30

Onsdag 30. mars kl. 14.00 – 15.30

Tirsdag 19. april kl. 14.00 – 15.30

Onsdag 4. mai kl. 14.00 – 15.30

v

Pris

Pris for kurset: 2750 kr.

Rabattpris for studenter og trygdede: 1950 kr.

Skriv “gå-bedre-student” i kupongfeltet på påmeldingssiden for å få rabatten.

Rabatt på individuelle timer: Som deltager får du også rabatt på individuelle timer relatert til kurstemaet. Redusert pris er 990 kr. Individuelle timer kan også gjøres online. Du kan lese mer om individuelle timer her.

Ønsker du informasjon om nye kursdatoer? Du kan sette deg på interesseliste her.

Hvem passer kurset for?

 

  • Deg som ønsker å gå mer i hverdagen.
  • Deg som allerede går mye.
  • Om du har problemer med å gå eller løpe.
  • Om du rehabiliterer etter skader eller sykdom.
  • Om du ønsker å kombinere gange med mindfulness.
  • Også relevant for løping og idretter hvor det løpes.

Hva vil du kunne oppnå?

  • Å gå raskere og lengre.
  • Beveg deg lettere og med mindre anstrengelse.
  • Forebygge skader.
  • Forbedret koordinasjon og balanse.
  • Reduksjon av smerter og ubehag.
  • Bedre utholdenhet.
  • Bedre forståelse av læring og bevegelse.

“Jeg kan gå lenger, bevege meg med en annen letthet og fleksibilitet i hverdagen og er mindre sliten. Smerter grunnet overbelasting har forsvunnet i løpet av kort tid.

For meg er dette en usedvanlig affirmativ og livsbejaende opplevelse at jeg som er 60 år gamle kan lære og oppleve meg mer naturlig bærekraftig og spenstig enn på mange år. Skulle gjerne ha lært dette som ungdom.”

Cecilie Dahl

Tidligere deltager

Kurset undervises av Hans Holter Solhjell

Jeg er Feldenkraispedagog og har spesialisert meg i temaer relatert til gåing og løping. Jeg har også mye erfaring med å omsette prinsipper fra Feldenkraismetoden til ski, både langrenn, slalom og telemark, og også skøyter og svømming.

I utgangspunktet er jeg pedagog med hovedfag i pedagogikk fra Universitet i Oslo. I tillegg er jeg utdannet i Kommunikologi, Somatic Experiencing, Sounder Sleep Systemet og er også Global Certification Trainer i TRE, Trauma Release Exercises.

Du kan lese mer om meg her.

 

Balanse og koordinasjon

I kurset jobber vi med å forbedre grunnleggende motoriske ferdigheter og koordinasjon relatert til å gå. Vi ser på hvordan vi kan utnytte balanse, vektoverføring og spille på lag med tyngdekraften for å gjøre bevegelse lettest mulig.

Dette er relevant uansett funksjonsnivå, enten du har utfordringer med normal gange, eller driver aktivt med en idrett hvor løping er en del av idretten.

I kurset veiledes du gjennom en serie bevegelsessekvenser på en slik måte at du øker din egen oppmerksomhet på deg selv og  utforsker din måte å gjøre bevegelsene på.

Gjennom øvelsene vil du finne nye og mer effektive, bedre koordinerte, lettere og mindre anstrengende måter å bevege deg på.

kurs-veiledning

Feldenkraismetoden

Undervisningen er basert på Feldenkraismetoden. Feldenkraismetoden er en pedagogisk metode hvor vi bruker oppmerksom bevegelse for å jobbe med rehabilitering, prestasjonsforbedring og personlig utvikling.

Du kan lese mer om Feldenkraismetoden her.