Gå bedre med Feldenkraismetoden

Et kurs med fokus på bevegelse i dagliglivet.

Hovedfokuset er på gåing i rolig og raskt tempo på flat mark, opp og nedoverbakke, trapper og terreng. Vi gjør en øvelse fra Feldenkraismetoden hver gang, og ser på hvordan denne er relevant for gåing og daglig bevegelse.

Vi har mye fokus på balanse i bevegelse i dette kurset. God balanse er en forutsettning for trygg bevegelse, når vi går, løper og i alle former for aktivitet, idrett, dans, lek mm.

Kursrekken passer både for helt nye deltagere, de som har vært med på dette kurset tidligere og de som kjenner Feldenkraismetoden fra tidligere.

Live nettkurs via Zoom

Vi bruker Zoom slik at du kan delta hjemmefra, uansett hvor du er,

Zoom gir mulighet til både å demonstrere øvelser, jeg kan observe deltagerene og vi kan snakke sammen mm. Dette har vist seg å fungere veldig godt i praksis, både for øvelser og dialog.

Vi gjør opptak av øvelsene slik at du også kan øve og gjøre disse hjemme mellom hver kursgang, og om du ikke får med deg en eller flere kursdatoer

Kurset går over 7 kursdager, 1,5 time hver gang.

Kursdatoer:

Mandag 16. mai kl. 14.00 – 15.30

Mandag 23. mai kl. 14.00 – 15.30

Mandag 30. mai kl. 14.00 – 15.30

Mandag 6 juni kl. 14.00 – 15.30

Mandag 13 juni kl. 14.00 – 15.30

Mandag 20 juni kl. 14.00 – 15.30

Mandag 27 juni kl. 14.00 – 15.30.

v

Pris

Pris for kurset: 2750 kr.

Rabattpris for studenter og trygdede: 1950 kr.

Skriv “gå-bedre-student” i kupongfeltet på påmeldingssiden for å få rabatten.

Rabatt på individuelle timer: Som deltager får du også rabatt på individuelle timer relatert til kurstemaet. Redusert pris er 990 kr. Individuelle timer kan også gjøres online. Du kan lese mer om individuelle timer her.

Ønsker du informasjon om nye kursdatoer? Du kan sette deg på interesseliste her.

Les mer om rabatten

Du må passe på at du har lagt inn rabatten i riktig felt før du betaler.

Klikk her for å se skjermbildet av hvordan det ser ut.
Husk å gjøre dette før du betaler på betalingssiden og sjekk at du har fått den rabatterte prisen. Vi kan ikke etterbetale rabatt som ikke er gitt.

Hvem passer kurset for?

 

  • Deg som ønsker å gå mer i hverdagen.
  • Deg som allerede går mye.
  • Om du har problemer med å gå eller løpe.
  • Om du rehabiliterer etter skader eller sykdom.
  • Om du ønsker å kombinere gange med mindfulness.
  • Også relevant for løping og idretter hvor det løpes.

Her kan du lese om en evaluering av kurset hvor deltagere forteller om sine erfaringer.

Hva vil du kunne oppnå?

  • Å gå raskere og lengre.
  • Beveg deg lettere og med mindre anstrengelse.
  • Forebygge skader.
  • Forbedret koordinasjon og balanse.
  • Reduksjon av smerter og ubehag.
  • Bedre utholdenhet.
  • Bedre forståelse av læring og bevegelse.

“Jeg kan gå lenger, bevege meg med en annen letthet og fleksibilitet i hverdagen og er mindre sliten. Smerter grunnet overbelasting har forsvunnet i løpet av kort tid.

For meg er dette en usedvanlig affirmativ og livsbejaende opplevelse at jeg som er 60 år gamle kan lære og oppleve meg mer naturlig bærekraftig og spenstig enn på mange år. Skulle gjerne ha lært dette som ungdom.”

Cecilie Dahl

Tidligere deltager

Kurset undervises av Hans Holter Solhjell

Jeg er Feldenkraispedagog og har spesialisert meg i temaer relatert til gåing og løping. Jeg har også mye erfaring med å omsette prinsipper fra Feldenkraismetoden til ski, både langrenn, slalom og telemark, og også skøyter og svømming.

I utgangspunktet er jeg pedagog med hovedfag i pedagogikk fra Universitet i Oslo. I tillegg er jeg utdannet i Kommunikologi, Somatic Experiencing, Sounder Sleep Systemet og er også Global Certification Trainer i TRE, Trauma Release Exercises.

Du kan lese mer om meg her.

 

Balanse og koordinasjon

I kurset jobber vi med å forbedre grunnleggende motoriske ferdigheter og koordinasjon relatert til å gå. Vi ser på hvordan vi kan utnytte balanse, vektoverføring og spille på lag med tyngdekraften for å gjøre bevegelse lettest mulig.

Dette er relevant uansett funksjonsnivå, enten du har utfordringer med normal gange, eller driver aktivt med en idrett hvor løping er en del av idretten.

I kurset veiledes du gjennom en serie bevegelsessekvenser på en slik måte at du øker din egen oppmerksomhet på deg selv og  utforsker din måte å gjøre bevegelsene på.

Gjennom øvelsene vil du finne nye og mer effektive, bedre koordinerte, lettere og mindre anstrengende måter å bevege deg på.

kurs-veiledning

Feldenkraismetoden

Undervisningen er basert på Feldenkraismetoden. Feldenkraismetoden er en pedagogisk metode hvor vi bruker oppmerksom bevegelse for å jobbe med rehabilitering, prestasjonsforbedring og personlig utvikling.

Du kan lese mer om Feldenkraismetoden her.

Her finner du noen utsagn om dette kurset fra tidligere deltagere

Ragnhild Høgseth

“Jeg har deltatt på gå bedre kurset med Hans Holter Solhjell og kan varmt anbefale det til andre. Jeg var nysgjerrig på å lære mer om Feldenkrais og oppmerksomhet gjennom bevegelse, og fikk flere a-ha opplevelser underveis.

Dette knyttet til helheten vi mennesker er og bærer i kropp og sinn, jeg fikk god verdi av kurset på et personlig plan, samt som instruktør for ryttere som kan ha godt av å bli bevisst hvilke mønstre som sitter i kroppen. Skal vi lære bort noe er den beste måten å lære hvordan egen kropp fungerer gjennom stødig læring og veiledning av andre.

Det fikk jeg oppfylt gjennom kurs med Hans og Oppmerksom bevegelse. En investering i kroppsbevissthet er en investering i egen helse = sjelden bortkastet, en prosess man kan bygge på i mange år.”

Ragnhild Høgseth, 36 år.

“Jeg har blitt mye mer bevisst på hva jeg gjør når jeg går, hele prosessen med kroppstyngden, hoften, kneet, føttene og tærne. Det har blitt lettere å gå.”

“Jeg klarte før kurset ikke å reise kroppen opp fra liggende stilling. Det kan jeg nå. Takk for god hjelp til å innse at kroppens vekt kan hjelpe meg opp og ned av gulvet riktig.”

“Jeg har ridd en gang i uka siden slutten av januar. Jeg har aldri klart å få høyrebeinet over hesten, men har måttet få hjelp til å løfte beinet over salen slik at jeg sitter riktig. Siste ridetime, like før avslutningen av kurset, klarte jeg å løfte foten over alene. Jeg satt plutselig i salen og var veldig overrasket!”

“Jeg har fått bedre balanse og går bedre uten krykke.”

“Jeg går tryggere, og det føles bedre. Jeg har funnet kontakt under føttene, og kan stå med lukkede øyne, noe jeg ikke har kunnet på flere år. Jeg er mer bevisst på hvordan jeg beveger meg, og føler meg mer i kontakt med kroppen.”

Du kan lese mer om utsagnene fra disse deltagerene og høre et foredrag om kurset de deltok på på denne siden.