I forbindelse med at grunnleggeren av TRE, David Bercelli, var i Norge flere ganger over en treårs periode, og var med å starte det norske TRE miljøet, så ble det også skrevet flere artikler om TRE. Jeg presenter her i en serie blogginnlegg noen av disse artiklene.
I denne artikkelen fra 8. september 2012 følger VG 13 menn ved Norsk Skuespillerinstitutt som bruker metoden. De har en litt annen innfallsvinkel til bruken av metoden da de ikke primært ønsker å jobbe med traumer og stress, men har som mål er å være mer tilstede og fungere bedre, både som menneske og som skuespiller. De har gitt kroppen rom til å skape sin egen frigjøring.
Bercelli forklarer:
“Kroppen vet hvordan den skal frigjøre seg selv. Frem til tiårsalderen tillater vi emosjonelle uttrykk lettere. Men når vi blir eldre tar den bevisste delen av hjernen mer over. Vi kontrollerer gråt og sinne”
En av deltakerne Nicolai Engebretsen forteller om hvorfor han bruker TRE:
“Jeg føler meg bedre og mer til stede etterpå. Sansene oppleves sterkere. Jeg blir avslappet og skjerpet. TRE har også en emosjonell effekt, der jeg merker at ting blir bearbeidet. “
Elevene i rommet legger seg ned, bena mot hverandre, knærne slippes ut. Legger og lår skjelver, skuldre vibrerer.
Kim Kvamme opplever at en gammel hendelse kommer tilbake og tar over kroppen og blir spurt om det ikke er ubehagelig å gjenoppleve en hendelse så sterkt?
“Nei, jeg føler meg lettet. Det kjennes ut som noe har gått ut av kroppen.”
Bercelli forklarer at kroppen husker opplevelser, og at den ønsker å gi slipp. Når bevegelsen og ristingen tillates, vil kroppen frigjøre minnet.
En måte å forstå dette på, er at kroppens aktiveringssystemer, og den delen av minnene våre som er lagret i kroppens prosedurale og somatiske minne, klarer å gi slipp. Dette vil ofte oppleves som en konkret kroppslig forløsning og frigjøring, hvor en kan puste bedre o g spenninger slipper på en dypt og fundamentalt nivå, som er vesentlig forskjell fra vanlig avslappningsøvelser ol.
Du kan lese hele artikelen fra VG her.